usp-linkKlimanøytral levering med Bring
usp-linkAkkurat nå: fri frakt over 295,-
usp-linkGratis retur innen 30 dager
alert-message
alert-message
DIN HANDLEKURV close-cart-popover
Vognen din er tom
Plassmirakelet: nesten ubegrensede utstyrsideer passer inn i denne handlekurven. Test selv nå med det samme.
  • payment-option
cart-remove-alert
bear-loader
KONTO OPPRETTET
Viderekobler deg tilbake til hjemmesiden
header

OM NATURKOMPANIET

Her sammenfattes hva vi på Naturkompaniet står for, vår historie og vår vei videre. Det er, og har alltid vært, viktig for oss som virksomhet å bidra positivt til samfunnet og naturen rundt oss. Les nedenfor hvordan vi jobber for å forbedre og utvikle virksomheten og vårt fotavtrykk.

VEIEN MOT VÅRE MÅL

Slik arbeider vi – nå og fremover

Vår oppfordring til alle våre kunder er: «Gjør hverdagen til et eventyr». Uansett om det handler om å plukke sopp med barna eller å planlegge en langtur i Jotunheimen.

Lidenskapen for friluftsliv og natur har alltid gjennomsyret Naturkompaniet og dette er vår drivkraft. Den herlige følelsen av å ferdes fritt i fjell, skog og kystlandskap. Å tørre å utfordre seg selv, å ligge bredt i svingene, men samtidig la pulsen senke seg og la tankene få vandre fritt. Vi forlater leierplassen i bedre stand enn når vi kom og tar med oss fine minner og god helse hjem.

Vi vil at flere skal få sjansen til å nyte av det friluftslivet og naturen har å by på, er grunnen til at vi har formulert Naturkompaniets forretningsidé og oppdrag.  

Forretningsidé

Vi fremmer naturopplevelser og helse gjennom å tilby utstyr som forenkler og beriker friluftslivet.

Oppdrag

Vårt oppdrag er å dele vår erfaring og drivkraft for friluftsliv på en personlig måte. Vi verner om miljøet, inspirerer og utstyrer mennesker slik at de kan ferdes i naturen.

Lidenskapen for friluftsliv og natur er Naturkompaniets største drivkraft og vi vil tilrettelegge for et bærekraftig friluftsliv.

THE NATURKOMPANIET MANAGEMENT COMPASS

Vi har valgt å dele vår virksomhet inn i fire hovedområder. Innen hvert område skal vi strebe etter å forbedre oss, og dette gjør vi gjennom mål, planlegging og aktiviteter. Dette veiledende rammeverket kaller vi for The Naturkompaniet Management Compass. Dette kompasset hjelper oss med å navigere og definere langsiktige mål.

N = Natur

Vår kjernevirksomhet er å utstyre mennesker til å være ute i naturen. Vi skal arbeide aktivt med å ta vare på og beskytte vår planets naturarv og biologiske mangfold, og i forlengelsen av dette vil vi delta med å gjenopprette skadede naturlige systemer.

Ø = Økonomi

Positive resultater, gode prosesser, kostnadsbevissthet og sans for bærekraftige forretninger er viktig. Vi streber etter å skape langvarige forretningssamarbeid og sikre avkastning for våre aksjeeiere i tiår framover. En god økonomi gir også muligheter til å forbedre vårt bærekraftige prosjekt, finansiere ansattes lønninger og å utvikle samt skape arbeidsplasser.

S = Samfunnsansvar

Naturkompaniet skal være en arbeidsgiver og samarbeidspartner med høy forretningsetisk integritet. Vi streber etter å være en ansvarsfull virksomhet. Vi guider og inspirerer til et bærekraftig friluftsliv der vi er, og støtter organisasjoner som jobber med miljø- og naturvern. Naturkompaniet bidrar også til samfunnet gjennom skatter og avgifter.

V = Velbehag

Vi streber etter å behandle mennesker med respekt og å være inkluderende. Våre ansatte skal ha et godt arbeidsmiljø og de skal føle seg trygge. En målsetting for Naturkompaniet er også at vi skal ha det bra og trives på jobben. Etter- og videreutvikling av kompetanse og å være ute i naturen sammen, er viktige steg på veien dit.

compass

MILEPÆLER LANGS VEIEN

I dag er Naturkompaniet en virksomhet og et varemerke som preges av entreprenørskap, kvalitet, bærekraft og en brennende interesse for friluftsliv. Fundamentet for virksomheten ble lagt allerede på 30-tallet. Vi har i årenes løp vært en viktig bidragsyter for oppbyggingen av det svenske friluftslivet.

1931

Naturkompaniets utspring; selskapet Scoutvaror AB grunnlegges av den svenske speiderbevegelsen.

1951

Navnet forandres til Friluftsmagasinet Scoutvaror AB. Å selge klær og utstyr til speidere er fortsatt viktig, men også andre friluftsfolk søker seg hit.

1991

Naturkompaniet, vårt nåværende navn, etableres. Skandinavias største friluftsbutikk åpnes på Hantverkargatan i Stockholm.

1994

Miljøspørsmålene reises tidlig innad i Naturkompaniet. På 90-tallet selger vi alt fra økologisk kaffe til fleecegensere av resirkulert PET. I 1994 introduseres den første kolleksjonen med plagg i økologisk bomull.

1999

I løpet av 90-tallet åpnes flere av Naturkompaniets butikker rundt om i Sverige. I 1999 begynner Naturkompaniet også med netthandel.

2000

Vår oppfordring introduseres: «Gjør hverdagen til et eventyr». Friluftsbolaget AB kjøper Naturkompaniet.

2001

Fenix Outdoor erverver hele butikk-kjeden til Friluftsbolaget AB. (Fenix Outdoor ble grunnlagt i 1960 av Fjällrävens grunnlegger Åke Nordin hvis familie fortsatt er hovedeiere og driver selskapet). Naturkompaniets varemerke oppgraderes.

2005

Vi har vår første «jamboree» hvor vi samler hele personale for å campe og å konferere ute i naturen. Siden den gang har vi gjennomført sammenkomsten annethvert år, nå under navnet Fenix Friluftsdager.

2006

Naturkompaniet får et positivt driftsresultat etter flere års tap. Dette blir starten på en lang periode med bærekraftig vekst.

2008

Vårt eget miljømerke Et grønnere valg lanseres, basert på et internt utviklet system med ulike kriterier for bærekraft på produktnivå.

2011

Naturkompaniets produktkatalog endrer retning og blir et redaksjonelt og inspirerende magasin: 365. Kundeklubben 365 introduseres samtidig.

Fenix Outdoor kjøper den finske friluftskjeden Partioaitta (som på finsk betyr speiderboden). Partioaitta omorganiserer seg ut ifra Natukompaniets konsept og blir et søsterselskap.

2012

Naturkompaniet introduserer et personalsutviklingsprogram, med kurs for nyansatte samt salgstrening og coaching i butikkene.

2013

Naturkompaniet begynner med Naturbonusen, hvor vi hvert år donerer én prosent av hva medlemmene har handlet for, til ulike frilufts-, natur- og miljøprosjekter.

2014 – 2015

Fenix Outdoor erverver tyske Globetrotter og butikk-konsernet Frilufts Retail Europe grunnlegges. Henrik Hoffman har fra 2006 vært direktør for Naturkompaniet og blir nå konsernsjef for Frilufts Retail Europe.

2017

Naturkompaniet etablerer sin første antikampanje knyttet til Black Friday, og introduserer med stor suksess Green Friday. Frilufts Retail Europe vokser ytterligere gjennom ervervelsen av den danske butikk-kjeden Friluftsland.

2018

Naturkompaniet starter med utleie av telt som en del av vårt arbeid knyttet til bærekraft. 365 vinner den svenske Publishingsprisen i kategorien ‘beste kundemagasin’ og har på slutten av året over 160 000 lesere.

2019

Naturkompaniet mottar pris for arbeidet knyttet til bærekraft, og kåres til Sveriges mest bærekraftige kles- og skovaremerke (Sustainable Brand Index) og Sverige mest bærekraftige butikk-kjede (Retail Awards).

2020

Naturkompaniet 365 er nå Sveriges største friluftsmagasin med over 267 000 lesere. Utleietilbudet blir desto bredere og inneholder nå også ryggsekker, bæremeiser og pulker.

2021

Vi lanserer et nytt forretningsområdet: Naturkompaniets Reiser, med et utvalg av unike naturreiser rundt i Sverige og i nabolandene. Naturkompaniet ekspanderer sin virksomhet til Norge og Europa.

PIONERER INNEN BÆREKRAFT

Vi var grønne lenge før fokuset på bærekraft trådte inn på alles agenda. Allerede på 90-tallet hadde vi et bredt sortiment av miljøtilpassede produkter og vi tilbød reparasjoner. Hele verdikjeden – fra leverandør til forbruker – skal preges av langsiktig tenkning og kvalitet. Her er viktige eksempler på hvordan vi jobber for å minske vårt miljøavtrykk og skape positiv forandring.

Troverdig varemerke

Vi bygger langsiktige forretningsrelasjoner med varemerker og partnere som deler våre verdier. Vi vil at leverandører skal arbeide systematisk med bærekraft og med dem samarbeider vi for å finne nye veier til å for eksempel minske materialbruk, overproduksjon, rester og transport.

Produkter som varer lenge

Vårt viktigste våpen i kampen for et bedre miljø er å tilby produkter av høy kvalitet og som ofte har et tidløst design – og gjerne produsert i Europa. Vårt eget miljømerke Et grønnere valg rettleder både leverandører og kunder. Kravene for dette miljømerke oppdateres kontinuerlig.

Butikker og netthandel i forkant

Butikkene våre preges av samme bærekraftstenkning. Vi streber etter å gjøre grønnere valg når det gjelder byggematerialer, skilting, energiforbruk og andre områder. Netthandel er en voksende og viktig del av virksomheten vår hvor vi også jobber med å måle og minske vår miljøpåvirkning.

Å selge med ansvar

Vi skal gjøre det lettere for kundene våre å besøke naturen – og vi ønsker ikke å bidra til kjøp-og-kast-mentalitet. Et ledd i dette arbeidet er å unngå større salg. Uten å overdrive veileder vi til bærekraftige og langsiktige valg. I samme vending utvikler vi vår utleievirksomhet og vårt nye forretningsområde naturreiser.

Pleie, dele og resirkulere

Vi tilbyr voksing av sko, støvler og G-1000 materiale samt gir kurs i hvordan man tar vare på sitt utstyr. Mange av våre produkter kan repareres, og sammen med våre samarbeidspartnere kan vi tilby alt fra reservedeler til sying. Vi gir tips og veiledning for hvordan man pleier og reparerer produkter.

Engasjement og inspirasjon

Naturkompaniet er i dag et velkjent varemerke. Engasjement og inspirasjon fra oss kan skape positiv forandring. Våre oppmerksomme Green Friday-satsinger og Naturbonusen er bare noen eksempler på hvordan Naturkompaniet ønsker å bidra på en positiv måte.

Internasjonale samarbeid

Som virksomhet er vi en del av en global og kompleks verdikjede, med stor miljøpåvirkning. For å skape positiv forandring utenfor vår egen virksomhet, tror vi på samarbeid med andre virksomheter og organisasjoner. Vi streber etter å arbeide i samråd med de ti prinsippene innen UN Global Compact, og målene innen UN Sustainable Development Goals. Vi er også aktive medlemmer i tekstilbransjens Sustainable Apparel Coalition, Textile Exchange, Fair Labor Association, European Outdoor Group and the Micro-Fiber Consortium.

Måle, rapportere og forbedre

Det er viktig at vi systematisk gransker vår miljøpåvirkning i alle ledd og identifiserer områder hvor vi kan forbedres. Slik arbeider også våre søsterselskap i Frilufts Retail Europe, og vår felles og årlige bærekraftrapport ligger til grunn for målene vi setter oss.

Her finner du Fenix Outdoor CSR-rapporter og mer om hvordan vi jobber med bærekraft:

FEMÅRSPLAN INNEN BÆREKRAFT

Naturkompaniet legger regelmessig opp femårsplaner for alle deler av virksomheten. Innen bærekraft samarbeider vi med søsterselskap i Frilufts Retail Europe, for å felles skape en større positiv påvirkning.

Sirkulært og fornybart

Vi ønsker at våre butikker skal være så bærekraftige som mulig, med tanke på aspekter som energiforbruk, transport, logistikkforpakning og POS-markedsføringsmateriell. Derfor utvikler vi et bærekraftig konsept for alle nye butikker, samt alle relevante eldre, i løpet av de kommende fem årene. Fra vår erfaring vet vi at vår evne til å forlenge livslengden på produkter utgjør en essensiell faktor innen bærekraft. Å tilby løsninger når produktene ikke lenger kan brukes er en ytterligere faktor. Å teste og utvikle nye sirkulære tjenester og forretningsmodeller er også viktig. Vi skal forbedre vår virksomhet for framtidige behov og støtte overgangen til en sirkulær og fornybar økonomi, og vi legger stor vekt på disse faktorene.

Mål knyttet til bærekraft fram mot 2025:

  • 100 % fornybar energi i alle butikker.
  • Energiforbruk i butikker -25 % (med år 2015 som utgangspunkt).
  • Alle butikker skal arbeide i samsvar med konseptet vårt «En mer bærekraftig butikk».
  • Mer bærekraftig forseglingsmateriell og rutiner (innkommende og utgående).
  • Vi utvider våre pleie- og reparasjonstjenester, og vi tester sirkulære forretningsmodeller (secondhandsalg, utleie).

Bærekraftige varemerker og produkter

Et fokusområde for vårt arbeid mot en bærekraftig framtid gjelder naturligvis varemerker og produkter i vårt sortiment. Vi ønsker samarbeid med varemerker som oppfyller våre krav i samsvar og etikk, og å tilby produkter som er trygge å bruke, av høy kvalitet og som er funksjonelle. Vi vil at forventningene våre oppfylles og at vi trinn for trinn hever terskelen og forbedrer bærekraftige aspekter ved varemerker og produkter i vårt sortiment. Vi er overbeviste om at vi på den måten kan tilby kundene våre enda bedre produkter og et mer bærekraftig sortiment som virkelig utgjør en forskjell.

Mål knyttet til bærekraft mot 2025:

  • Graden av bærekraft for alle produkter gjelder også digitalt (i samsvar med vår standard Et grønnere valg).
  • Graden av bærekraft for alle varemerker gjelder også digitalt.
  • Vi gir regelmessige kurs til butikkene om Et grønnere valg og bærekraft.
  • Vi har regelmessige presentasjoner og kursinger for varemerker innen Et grønnere valg og bærekraft.
  • Vi har kampanjer som er relatert til bærekraft minst én gang i året og vi innlemmer bærekraft i vår markedsføring.

Åpenhet og realisering

Åpenhet er et nøkkelord for ansvarlig forbruk og produksjon. Kun når kundene har nok informasjon tilgjengelig, om hvilke produkter som er mer bærekraftige enn andre, kan de også ta bærekraft med som en faktor i sin kjøpsavgjørelse. Derfor fremmer vi kunderelatert åpenhet og ønsker å skape en bevissthet knyttet til bærekraft, samt støtte mennesker som velger en bærekraftig livsstil. Samtidig ønsker vi å gjøre det mulig for varemerker å oppfylle våre laveste og høyeste forventninger innen bærekraft gjennom Et grønnere valg.

Mål knyttet til bærekraft mot 2025:

  • 100 % av alle nye varemerker vurderes med utgangspunkt i samfunns- og miljøaspekter.
  • 100 % av alle varemerker vurderes med utgangspunkt i samfunns- og miljøaspekter.
  • Varemerker (som tilsvarer 75 % av det totale salgsvolumet) lever opp til våre høyeste forventinger innen samfunnsmessig og miljømessig påvirkning.
  • Alle produkter er gransket i samsvar med standard for bærekraft i Et grønnere valg.
  • 25 % av alle produkter lever opp til kravene for Et grønnere valg.

Klimahensyn

Vi stiller oss bak Parisavtalens mål: å holde den gjennomsnittlige globale oppvarmingen langt under 2 grader celsius. Vi har med suksess støttet vårt konsernselskap med å minske CO2-utslippet med 40 % per capita sammenlignet med 2012, og fra 2015 har vi vært klimanøytrale i vår egen virksomhet. Dette arbeidet må fortsette og vi kommer til å investere for å minske utslipp og bli klimapositive på lengre sikt. På bakgrunn av dette undertegnet vi i 2019 «UN Fasion Charter for Climate Action».

Mål knyttet til bærekraft mot 2025:

  • Vi bidrar med å minske utslipp av drivhusgasser med 30 % på konsernnivå til år 2030 (med år 2015 som grunnverdi).
  • Vi fortsetter med å ta i bruk «best-i-klassen-prosjekter» med mål om at vår egen virksomhet skal forbli klimanøytral.

Aktivt samfunnsansvar

Verken som virksomhet eller som individer agerer vi i et tomrom – snarere motsatt: Vi er en del av systemet og samfunnet påvirkes av vår virksomhet. Vi velger hvordan vi jobber, lever, interagerer etc. Vi ønsker å være en ansvarlig medborger – ikke bare når det gjelder hvordan vi bedriver vår kjernevirksomhet og i relasjon til forretningspartnere og kunder, men også med tanke på hvordan vi opptrer i de samfunn hvor vi har våre virksomheter. Der hvor vi har butikker eller kontor vil vi være en aktiv partner og gi støtte der hvor hjelp trengs.

Mål knyttet til bærekraft mot 2025:

  • Vi gjør det mulig for at alle enheter innad i virksomheten skal kunne jobbe ideelt i nærområdet.
  • Vi støtter ansatte i deres ideelle arbeid lokalt.
  • Vi jobber aktivt med Naturbonusen for å engasjere oss og støtte natur- og miljøorganisasjoner.

VÅRT MILJØARBEID

Grunntanken er enkel: vi på Naturkompaniet elsker friluftsliv og å være ute i naturen. For oss er det en selvfølge å gjøre vårt beste for å verne om miljøet.

Naturkompaniet er, og skal være, en ansvarstakende virksomhet som er engasjert i spørsmål knyttet til miljø, og vi skal alltid i vårt daglige arbeid vurdere miljøpåvirkningen. Vårt fremste våpen i kampen for et bedre miljø er at vi kun selger produkter av og med høy kvalitet, og gjerne med et tidløst design. Et kvalitetsprodukt skal ifølge oss vare lenge og ikke bidra til en «kjøp-og-kast»-mentalitet hos våre kunder. Forbedringsarbeidet innen natur og miljø pågår hele tiden, og vi skal alltid strebe etter å forbedre det!